Dit is het Krankeledenplantsoen. Het gezamenlijke terras van de Boothill Saloon, Charlie’s Burgers en Long John’s Pub. Vooral zomers is dit mijn favoriete plek voor een kop koffie, maar eigenlijk veel vaker, een biertje. Zie je wat een mooie afgelegen locatie het is in de Amersfoortse binnenstad? Zie je hoe je hier kunt loungen op de banken en kunt eten aan een tafeltje? Zie je hoe mooi het weer is en hoe de hoogstaande zon strakke schaduwen vormt op de grond? En zie je ook dat ik niet op de foto sta? Dat klopt. Ik zit binnen. Achter m’n computer. Alweer.

Corona-lock-down-dag nummer honderdmiljoen. Ik moet eerlijk bekennen; het thuiswerken gaat prima. Blijkbaar heb je als vormgever/webdesigner genoeg aan schetspapier, een laptop en internet. Maar, man man, ik mis het geouwehoer van mensen om mij heen.

Ik hou van verhalen. En voor mij is alles een verhaal. Als iemand naast mij op het terras begint met: ‘Nou, ik had gister dus die date…’, dan denk ik, ‘Kom maar op met je anekdote’. Als een collega vraagt: ‘Weet je wie er gisteren nog belde?’, denk ik ‘Kom maar op met je klaagzang’. Maar ook een voetbalwedstrijd waarin een ploeg na 3-0 achter alsnog wint, vreemde melodietjes in muziek, een etiket op een bierflesje, of de werking van een LiDAR scanner, alles vormt voor mij een verhaal.

Ja, hier komt het bruggetje naar mijn vak. De LiDAR scanner. Ooit van gehoord? Ik tot vorige week ook niet. De nieuwe iPad Pro heeft een camera die de afstand van objecten kan bepalen door de tijd te meten dat licht er over doet om te weerkaatsen op omringende objecten. Als ik dit typ val ik al bijna in slaap. Waarschijnlijk een hele interessante techniek, maar onmogelijk om uit te leggen aan leken zoals jij en ik. Toch hebben ze een manier gevonden om de werking duidelijk te maken. Het enige dat je hoeft te doen is door hun pagina te scrollen (ja, straks de link).

En daar kick ik op. Het beste verhaal is niet per se de beste inhoud, maar inhoud gegoten in de beste vorm. Verhalen moeten overkomen en dat is meer dan informatie overbrengen. Ook als iemand een slechte date heeft gehad wil je een goed verhaal horen, niet een powerpoint met de voor- en nadelen van de avond. Een goed slecht verhaal werkt. Een slecht goed verhaal werkt niet.

En dat vind ik binnen mijn vak het leukste om te doen: verhalen overbrengen. Elke klant, elk merk, elk bedrijf heeft een verhaal en elk verhaal is over te brengen in een vorm die het beste werkt voor een doelgroep. Hadden we vroeger met drukwerk alleen tekst en beeld tot onze beschikking, tegenwoordig kunnen we online gebruik maken van tekst, beeld, video, audio, animatie, scrollen, klikken, slepen etc. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Dus heb jij ook een verhaal te vertellen? (Ja, dat heb je). En denk je dat je er baat bij hebt als jouw klanten dat horen? (Ja, dat is zo). Neem dan eens contact met ons op via info@nopanic.nl of 033-456 08 93. Dan zorgen wij ervoor dat jouw verhaal wél aankomt bij jouw doelgroep.

Wil je in het echt afspreken? Dat kan hopelijk binnenkort ook weer. Dan weet ik nog wel een mooie afgelegen locatie in de Amersfoortse binnenstad.


Voorbeelden van ‘storytelling’ websites.

Behoefte aan nóg meer koffiepauze? Kijk dan hier hoe onze collega’s van CreaBea Fifth Corner de Coronatijd doorkomen.