Soms vragen mensen wel eens aan mij, ‘wat is nou een typische klus voor No panic?’ Vaak gebruik ik deze case dan als voorbeeld. Hier zit alles in waar we goed in zijn.

Al enige tijd werken we voor Jacobs Douwe Egberts (JDE),zowel voor de professionele als voor de exporttak. Voor export mochten we een ice(d) coffee saleskit ontwerpen. Met deze kit gaan buitenlandse tussenpartners van JDE op pad om het nieuwe iced coffee concept te verkopen aan de out-of-home markt.

Iced coffee

JDE verkoopt Cafitesse, een vloeibaar koffie-extract. Als je hier water aan toevoegt, krijg je een kopje koffie. Cafitesse heeft naast deze koffie ook speciale machines met deze zetmethode. Daar kan je een instelling op aanpassen, zodat er een sterke bak uitkomt. Vervolgens doe je er ijsblokjes bij, een beetje melk en tadááá, iced coffee! JDE heeft 10 recepten voor iced coffee’s bedacht, met mysterieuze namen als ‘Queen of the Night’ en ‘Tokyo Temptation’

Meer omzet

Om deze iced coffee aan de man te brengen, hebben we een saleskit ontworpen. Deze doos introduceert het iced coffee concept en bevat alle materialen om een bar aan te kleden met iced coffee promotie items, zoals een menukaart, barmat en recepten. Dit alles om de doelgroep te overtuigen dat er meer omzet uit het koffieapparaat valt te halen, als je naast warme koffie ook de iced variant aanbiedt.

Wat deze klus zo leuk maakt, is dat er nog geen kant en klaar materiaal beschikbaar was. Geen sfeerfotografie, geen packshots, alleen een huisstijl voor (warme) Cafitesse. Voor de iced coffee-variant was er nog niets.

Laat zien wat je kan proeven

Wat heb ik nu gedaan? Alle verschillende iced coffee recepten heb ik geïllustreerd. Dat is best lastig, omdat de recepten niet wist hoe ze er in het echt uitzien. Maar de receptuur kon ik wel laten zien. Om de ingrediënten er goed uit te laten komen, heb ik de coffee opgebouwd uit laagjes. Verder heb ik er bepaalde ingrediënten uitgelicht om de smaak van de coffee meer te benadrukken. Zo zie je wat erin zit en dat zou je moeten verleiden tot proeven.

Laat zien wat je kan proeven! Visuals van de iced coffee.

Met deze illustraties konden de menukaart en de receptenflipover worden opgemaakt. De doos is ontworpen en in schetsvorm aangevraagd bij de producent. Het is een stevige doos geworden met een interieurtje. In het interieur passen precies de promotiematerialen. De leverancier levert een stansmestekening. Het artwork kan dan op de doos worden aangepast. Uiteindelijk hebben we 100 van deze dozen geleverd aan JDE.

Menukaart
Receptenflipover. Handig voor de barista.

3D Poolbar

Er lag nog een wens van JDE bij ons. Er moest nog een visual komen van een ‘ideale ice coffee situatie’. Deze visual heb ik met 3D tekensoftware opgezet. Daarna kan je met rendersoftware er een strakke visual van maken.

Opbouw van de 3D poolbar

En werkte de saleskit ook? Jazeker! Hetzelfde concept is later ook gebruikt om Cafitesse te promoten bij cruiselines.

Wat hebben we geleverd?

We hebben de huisstijl van Cafitesse aangepast naar Cafitesse ice(d) coffee. Het ontwerp, de opmaak en productie van de doos, menukaart, receptenklapper en barmat zijn door No Panic verzorgd. En de 3D visual van een poolbar is door ons getekend. Kortom; van meedenken tot productie, van illustraties tot opmaak. In deze opdracht zat alles in waar we samen goed in zijn.

Complete saleskit

Wil je meer weten?

Mocht je dit interessant vinden en afvragen of wij je kunnen helpen met ontwerp en vormgeving voor jouw merk of product? Kom ff eens een koffie doen. Of een iced coffee 🙂