Uit den ouden doosch. Zo mag je deze case wel bestempelen. We schrijven het jaar des Heeren, 2013. We werken voor een aantal divisies van AkzoNobel, waaronder ook Jozo Salt. Er liggen in de schappen van de supermarkten een scala aan Jozo zout producten. Grote shakers, kleine shakers, voor naturel zout tot kaliumzout, voorverpakte molens en zeezout in pak of bus. Zelfs een zout-en-pepermix is verzonnen. Aan ons de vraag of we de kleine shakers willen voorzien van een nieuw ‘fun’ design.

Achtergrond

Sinds 2012 verpakt Jozo, speciaal voor de Nederlandse en Belgische markt, de kleine shakers (125 gram) in tijdelijke ‘fun’ sleeves. Deze fun sleeves moeten zodanig de aandacht van de consument trekken, dat deze het potje aanschaft en de eettafel ermee opleukt. Het design blijft zo’n een tot twee jaar actief.

Aan het werk

We werden gevraagd om twee concepten te presenteren. Na wat brainstormen en schetsen zijn uiteindelijk twee concepten komen bovendrijven. Het eerste concept is gebaseerd op het geluid dat een shakende shaker maakt. Het doet denken aan Sambaballen (maracas). Het instrument heeft zijn oorsprong in Midden en Zuid-Amerika. Dat biedt veel designmogelijkheden; denk aan kleurrijke indiaanse kunst, tribale motieven, etc.

Het tweede concept is gebaseerd op de vorm van de shaker. Zonder al te veel fantasie is hier een vrouwelijke vorm in te zien. Vanuit deze vorm was de link naar Russische matroesjka’s snel gemaakt. Dit zijn houten holle poppen, die in setjes van zeven of acht in elkaar passen. Vaak zijn ze met de hand beschilderd en traditioneel beelden zij een boerenmeisje uit. De matroesjka’s zijn verkrijgbaar in allerlei verschillende kleuren en designs.

Verschillende ideeën en schetsen

Uitwerking

Definief ontwerp

Het matroesjka’s concept is verder uitgewerkt. De funsleeves zijn ontworpen met vier verschillende gezichten. Om een verkeerde keuze bij het schap te voorkomen, komen de kleuren van de potjes overeen met de normale uitvoering. Dit om de consument niet te verwarren.

Informatiemailing voor de retailer

Tijdens de periode dat de zout shakers in het schap liggen, hebben we ook advertenties bedacht en ontworpen.

Advertentie voor de Jumbo

Resultaat

Het nieuwe design van de Jozo funsleeves is niet onopgemerkt gebleven. Verschillende vakgerelateerde websites maakten er melding van. Het nieuwe design kwam ook ter sprake bij de foodbloggers en op social media werd het gedeeld. De verkoopcijfers zijn vast ook enorm geweest, want m’n eigen trotse moeder heeft de plaatselijke Jumbo helemaal leeg gekocht 🙂

Het nieuwe design viel op in verschillende vakgerelateerde websites en social media

Inmiddels heeft Jozo weer een complete restyling ondergaan en zijn de Matroesjka’s verleden tijd. Kom je er nog één tegen? Kopen! Ze worden vast veel geld waard.

Interesse?

Heb jij een product waar je de ‘fun’ in mist? Kan er communicatie in een vrolijker jasje gestoken worden? Neem hier contact met ons op om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen.

Wil je onze twee maandelijkse nieuwsbrief ontvangen? Laat dan hieronder je gegevens achter.