In september 2014 vormt de overname van No Panic door Michèle Kukler de aanleiding om het bedrijf te voorzien van een rebranding. Het uitgangspunt is om de ‘no-nonsense’-mentaliteit van de medewerkers en het bedrijf te vertalen naar een nieuwe huisstijl en website. De basis wordt gevormd door de ‘Melbourne’, een lettertype dat met zijn grote x-hoogte en open karakter goed leesbaar is voor zowel print als web en zonder schreven en andere tierelantijnen perfect past bij de no-nonsense-houding van het bedrijf. We vroegen ontwerper Marco Müller naar de gedachte achter zijn font.

Zou je jezelf willen introduceren?

Om te beginnen wil ik jullie even bedanken voor het gebruik van mijn font op jullie website. Ik vind het een eer dat jullie de Melbourne hebben gekozen en ik vind de site er erg leuk uitzien. Mijn naam is Marco Müller. Ik ben geboren in Hamburg (Duitsland) en ik ben ontwerper bij Adobe.

Had je een idee wat het font moest worden of had je een specifieke toepassing in gedachte toen je begon aan het ontwerp?

Ik ben begonnen aan het font tijdens mijn studie Communication Design aan de University of Applied Sciences in Hamburg (HAW). Ik kreeg les van Jovica Veljovic, een goede letterontwerper en heel goede leraar. Ik wou dat ik kon zeggen dat ik iets in mijn hoofd had toen ik de eerste letters maakte, maar ik vrees dat het meer ‘trail and error’ was om te kijken hoe ik de letters consistent kreeg. Ik vond het vooral leuk om te doen.

Je website zegt dat je tijdens je studie bent begonnen met het ontwerp. Hoe lang heb je er over gedaan?

Ik denk ongeveer een jaar, maar ik ben er niet constant mee bezig geweest, ik moest ook nog studeren. Toen ik het font had ge-upload naar een niet-commerciële website, kreeg ik veel leuke reacties. Ik besloot toen om het font te bewerken en in ieder geval alle karakters toe te voegen voor West-Europese talen en maakte de overstap naar MyFonts.

Ik vind het fascinerend om te zien hoeveel schreefloze fonts op elkaar lijken, maar in een tekst allemaal hun eigen look-and-feel krijgen.

Met zijn open karakter, schreefloze voetjes, grote x-hoogte en minimalistische look lijk je geïnspireerd te zijn door de Zwitserse school?

Het is inderdaad een heel geconstrueerd font. In die tijd vond ik de DIN heel erg leuk. Mijn voorkeur heeft altijd bij schreefloze letters gelegen. Ik vind het fascinerend om te zien hoeveel van deze fonts op elkaar lijken, maar zodra je ze in een tekst gebruikt, ze allemaal hun eigen onderscheidende look-and-feel hebben.

Heb je overwogen om de familie uit te breiden met cursieve of versmalde versies?

Ik ben begonnen aan een cursief, maar op het moment heb ik helaas te weinig tijd om er mee verder te gaan. Letters ontwerpen is meer een hobby van mij. Ik zou het font graag een keer aanvullen met een cursief en een versie willen maken zonder ronde hoekjes.

Vanwaar de naam Melbourne?

Nadat ik gewerkt had in Hamburg, ben ik voor een semester aan de Royal Institute of Technology naar Melbourne verhuisd. Daar heb ik de eerste opzet afgerond en ik dacht dat het wel een leuke naam was. Zo simpel is het.

Ben je nog bezig met interessante dingen die wij in de toekomst kunnen gebruiken?

Ik werk aan een nieuw font en ik ben begonnen aan een project met typografische experimenten en illustraties.

Hoe vind je je font toegepast op onze website?

Het is bijzonder om te zien dat een hele website met de Melbourne is gemaakt, 5 sterren! Het is altijd leuk om te zien hoe mensen typografie gebruiken en hoeveel effect het heeft op de look-and-feel van een corporate identity.