Er zijn mailtjes die je doen opspringen van je stoel en je een klein vreugdedansje laten doen. Dit was zeker het geval bij de vraag van de Kikvorsch of ik zin had om de ‘Belgische bieren’ geschenkkoffer wilde restylen. Naast het feit dat deze verpakking al zo’n dertig jaar meegaat, ben ik ook niet vies van een Belgisch biertje. Ik stond er dus op om persoonlijk de briefing op te gaan halen.

Achtergrond

De Kikvorsch is een importeur en distributeur van (speciaal) bieren. Van Guinness tot Budweiser, voor de retailer en de horeca. De Kikvorsch heeft een smaakvol portfolio. Ook produceren zij (bier)geschenkverpakkingen voor de retail. 

De Kikvorsch is een importeur en distributeur van (speciaal)bieren. Van Guinness tot Budweiser, voor de retailer en de horeca. De Kikvorsch heeft een smaakvol portfolio. Ook produceren zij (bier)geschenkverpakkingen voor de retail.


Bier drinken is hip. Bier brouwen ook. In de afgelopen 10 jaar is het aantal brouwerijen alleen al in Nederland verviervoudigd. Iedereen heeft z’n eigen biertje en verpakking. De huidige Belgische Bieren verpakking gaat al zo’n dertig jaar mee. Tijd om het volle winkelschap op te frissen.

De briefing

België heeft het rijkste assortiment speciaalbieren ter wereld. “Fier op ons bier!” Ook hebben onze zuiderburen een rijke, gevarieerde eetcultuur: denk aan bonbons, de rijke Belgische keuken, de verschillende soorten kaas. Elementen die daarom dus zeker terug moeten komen op de verpakking zijn; kwaliteit, lekker, genieten, met een respectvolle knipoog naar de Belgische traditie. En dat in een modern jasje.

Doelgroep

De geschenkkoffer is een cadeau. De prijs is rond de tien euro. De ontvanger is vaak man, experimenteert wel eens met verschillende bieren, maar is geen echte bier-geek. Piekmomenten voor de verkoop zijn Vaderdag en de decemberdagen.

Oude verpakking

De bestaande verpakking had als eyecatcher de Grote Markt in Brussel. Veel steen, weinig bier. De Belgische vlag op de bovenkant staat er wat geforceerd op en de combinatie van rode vlakken met gele tekst komt wat goedkoop over. De typografie is spot on, voor jaren negentig begrippen dan. Maar het is natuurlijk gemakkelijk schieten op een ontwerp van 30 jaar oud 🙂

De oude Belgische bierverpakking

Aan de slag

Ik wilde dat het nieuwe ontwerp wat luxer zou ogen, met de flesjes bier wat meer op de voorgrond. Zodat diegene die in de winkel zou denken: ‘Goh, wat een mooie koffer, en wat zien die biertjes er goed uit. Dit ga ik cadeau geven.’ De achterkant van de koffer moet de ontvanger dan weer aanspreken met wat korte informatie over de verschillende bieren. Wat is het? Waar smaakt het naar? Bij welk gerecht past dit biertje? Hoe moet ik het schenken? Niet drinken als pils, maar degusteren.

Nieuw ontwerp

Voor het nieuwe ontwerp heb ik gekozen om vooral zwart te gebruiken. Dit geeft de doos een luxe uitstraling. De Belgische vlag en het bier komen er goed op uit, maar ook de etiketten van de bieren springen meer in het oog. De typografie is strak met een knipoog naar de oude bier reclameborden uit de bruine cafés. De achterkant geeft informatie over de Belgische biercultuur, de bieren zelf en de gerechten die je ermee kan combineren.

De voorzijde, luxe uitstraling en het betreft onmiskenbaar een Belgische Bieren koffer.
De achterzijde, met uitleg over de Belgische bieren, schenk instructies en foodpairing.

Dat wil ik ook!

Wil je zelf ook een verpakking restylen? Of heb je een nieuw product de een jasje nodig heeft? Of een complete nieuw productlijn? Probeer het eens op de No Panic manier, neem contact op of kom eens langs voor een biertje of koffie.

Wil je onze twee maandelijkse nieuwsbrief ontvangen? Laat dan hieronder je gegevens achter.