ederland is het enige land ter wereld met meer fietsen dan inwoners. Ons vlakke landschap met korte afstanden en een uitgebreide infrastructuur aan fietspaden vraagt om het gebruik van de populaire tweewieler. Wij zijn ook een van de weinige landen waarbij het merendeel van de fietsen bestaat uit stads- en toerfietsen. De comfortabele rechte zithouding leent zich uitstekend voor tochten door ons platte Hollandse landschap.
Dit oer-Hollandse gevoel wil Keola overbrengen op hun klanten. Met een Nederlandse uitstraling, Nederlandse producten, en omdat het in ons land nogal al eens kan waaien, een motiverend duwtje in de rug. Met de zelf ontwikkelde accu’s heb je met de elektrische fietsen van Keola altijd wind mee.
Om te beginnen wordt het haast historisch oude logo vervangen door een nieuwe moderne variant. Het samenvoegen van het idee van een fietswiel, de K van Keola en het rood, wit en blauw uit de Nederlandse vlag levert een nieuw beeldmerk op dat ook los van het logo gebruikt kan worden. Om de herkenning met het oude logo te behouden blijft het woordmerk nagenoeg gelijk. Het wordt cursief gezet, maar het lettertype en de herkenbare ‘openingen’ in de E en A blijven behouden.
Zowel het beeld- als het woordmerk dienen als illustratieve elementen voor de nieuwe te ontwerpen fietsen. De nieuwe modellen worden bovendien vernoemd naar Nederlandse plaatsnamen, provincies of gebieden.
De door Nederland verspreide winkels en servicepoints worden aan de buitenkant voorzien van een duidelijke belettering die ook voor de langsrijdende auto’s leesbaar is. Vestigingen die voorzien zijn van een koffiecorner, krijgen op de gevel een extra logo om voorbijgangers naar binnen te lokken voor een kopje koffie en advies op maat.
Als de fietsen zijn gestald en de koffie is gezet, is het tijd om een advertentie te plaatsen die met kortingen op de instapmodellen klanten naar de nieuwe flagshipstore in Amersfoort leidt. Met een oplage van 40.000 stuks wordt de ANWB Kampioen gekozen om te adverteren en de opening onder de aandacht te brengen. De kortingen, link naar een actiewebsite en de mogelijkheid tot het aanvragen van een informatiepakket leveren binnen een week ruim 1.000 reacties op.
67% van de online consumenten doet hun eerstvolgende aankoop direct bij de fabrikant. Reden voor Keola om naast hun reguliere verkooppunten te kiezen voor een eigen, direct verkoopkanaal. Met een eigen website kunnen ze snel inspelen op veranderingen en innovaties die ze doorvoeren in hun fietsen. Bovendien zorgt de directe verkoop ervoor dat ze de marge die anders naar een dealer gaat, zelf kunnen behouden.
De website biedt ook de mogelijkheid om de dichtstbijzijnde verkoopvestiging te vinden op basis van je postcode en om te kijken waar je gewenste model op voorraad is. Fietsen kunnen direct worden afgehaald bij een winkel in de buurt of worden bezorgd op elke locatie in Nederland.
Tot slot geeft Keola standaard korting op extra aankopen die tegelijkertijd worden gedaan bij de aanschaf van een fiets. Zo worden accessoires goedkoper en is het aantrekkelijker om meteen een ANWB verzekering af te sluiten.
Via de website kan een brochure worden aangevraagd met een overzicht van de collectie, informatie over accu’s, service, verkooppunten, verzekeringen en accessoires.
Wil jij nu ook zo'n rebranding? Fiets eens langs voor een kop koffie!
E-mailclients ondersteunen nog steeds geen video. Geen MP4, geen MOV, geen WebM, geen Flash, niets. Tijd om je e-mail leven in te blazen met een animated GIF.
Soms is werk ook gewoon lekker. Wij mochten de Belgische bieren proeven en de geschenkverpakking ontwerpen.
Iedereen vindt wel iets van een ontwerp. Als jouw gemeente een nieuw logo krijgt, vinden de inwoners het allemaal te duur, heel mooi of spuuglelijk. En dat is nu precies waar het bij een ontwerp niet om gaat.
Soms vragen mensen wel eens aan mij, ‘wat is nou een typische klus voor No panic?’ Vaak gebruik ik deze case dan als voorbeeld. Hier zit alles in waar we goed in zijn.