In 2013 we werken voor een aantal divisies van AkzoNobel, waaronder ook Jozo Salt. Er liggen in de schappen van de supermarkten een scala aan Jozo zout producten. Grote shakers, kleine shakers, voor naturel zout tot kaliumzout, voorverpakte molens en zeezout in pak of bus. Zelfs een zout-en-pepermix is verzonnen. Aan ons de vraag of we de kleine shakers willen voorzien van een nieuw ‘fun’ design.
Sinds 2012 verpakt Jozo, speciaal voor de Nederlandse en Belgische markt, de kleine shakers (125 gram) in tijdelijke ‘fun’ sleeves. Deze fun sleeves moeten zodanig de aandacht van de consument trekken, dat deze het potje aanschaft en de eettafel ermee opleukt. Het design blijft zo’n een tot twee jaar actief.
We werden gevraagd om twee concepten te presenteren. Na wat brainstormen en schetsen zijn uiteindelijk twee concepten komen bovendrijven. Het eerste concept is gebaseerd op het geluid dat een shakende shaker maakt. Het doet denken aan Sambaballen (maracas). Het instrument heeft zijn oorsprong in Midden en Zuid-Amerika. Dat biedt veel designmogelijkheden; denk aan kleurrijke indiaanse kunst, tribale motieven, etc.
Het tweede concept is gebaseerd op de vorm van de shaker. Zonder al te veel fantasie is hier een vrouwelijke vorm in te zien. Vanuit deze vorm was de link naar Russische matroesjka’s snel gemaakt. Dit zijn houten holle poppen, die in setjes van zeven of acht in elkaar passen. Vaak zijn ze met de hand beschilderd en traditioneel beelden zij een boerenmeisje uit. De matroesjka’s zijn verkrijgbaar in allerlei verschillende kleuren en designs.
Het matroesjka’s concept is verder uitgewerkt. De funsleeves zijn ontworpen met vier verschillende gezichten. Om een verkeerde keuze bij het schap te voorkomen, komen de kleuren van de potjes overeen met de normale uitvoering. Dit om de consument niet te verwarren.
Tijdens de periode dat de zout shakers in het schap liggen, hebben we ook advertenties bedacht en ontworpen.
Het nieuwe design van de Jozo funsleeves is niet onopgemerkt gebleven. Verschillende vakgerelateerde websites maakten er melding van. Het nieuwe design kwam ook ter sprake bij de foodbloggers en op social media werd het gedeeld. De verkoopcijfers zijn vast ook enorm geweest, want we hebben zelf Jumbo helemaal leeg gekocht. Inmiddels heeft Jozo weer een complete restyling ondergaan en zijn de Matroesjka’s verleden tijd. Kom je er nog één tegen? Kopen! Ze worden vast veel geld waard.
E-mailclients ondersteunen nog steeds geen video. Geen MP4, geen MOV, geen WebM, geen Flash, niets. Tijd om je e-mail leven in te blazen met een animated GIF.
Soms vragen mensen wel eens aan mij, ‘wat is nou een typische klus voor No panic?’ Vaak gebruik ik deze case dan als voorbeeld. Hier zit alles in waar we goed in zijn.
Jacobs Douwe Egberts vroeg ons enige tijd geleden om voor Piazza d’Oro (één van hun merken) te helpen bij de ontwikkeling van een canvasdoek voor lunchroom De Drie Graefjes in Amsterdam.
In zijn studietijd ontwerpt Marco de Melbourne, een open schreefloze letter die gebruikt is voor het ontwerp van de No Panic huisstijl en website. We vroegen hem naar het idee achter zijn font.